13 jun 2014

Flashback friday: wie zijn de vier kindjes op een rij?

Elke vrijdag vertel ik over een zwart/wit foto uit mijn kookboek Goed zoet! Bakken zonder suiker
Vandaag de derde foto: de vier kinderen op pagina 83, bij het recept voor rabarber-gember crumble. Wie zijn die vier kindjes op een rij?

Het rechterjongetje is mijn opa Jan! Mijn opa is in 1998 overleden. Maar mijn moeder weet gelukkig nog het verhaal achter de foto.

Wie zijn de kinderen?

'Rechts is mijn vader Jan. Het meisje met het hoedje is zijn zus Maartje. De twee andere meisjes zijn hun nichtjes uit Alkmaar. De foto is waarschijnlijk in 1931 of 1932 gemaakt. Dus mijn vader was hier negen of tien jaar.'

Waar is deze foto gemaakt? Wat deden zij?

'Mijn vader is in Amsterdam opgegroeid. Mensen gingen in die tijd niet op vakantie, maar familiebezoek was het 'uitje'. Samen met zijn ouders en zus gingen ze regelmatig op de fiets naar familie in Alkmaar om daar een nachtje te logeren. En vanuit Alkmaar fietsen ze dan naar het strand in Bergen aan Zee. Deze foto is tijdens zo'n dagje uit gemaakt.'

Bakte opa Jan wel eens koekjes en taarten?

'Mijn vader heeft nooit iets in de keuken gedaan, haha. Maar mijn oma, zijn moeder dus, was altijd taarten en koekjes aan het bakken. En hij at ze graag op!'

Welk recept uit Goed zoet! denk je dat hij lekker had gevonden?

'Mijn vader hield van gebak met aardbeien. Dus van die mooie tartelettes met banketbakkersroom en aardbeien zou hij hebben gesmuld. En hij at ook graag kokosmakronen!'


0 reacties:

Een reactie posten

Laat je reactie hier achter...