23 mei 2014

Flashback friday: wie is dat meisje in de jaren vijftig keuken?

Elke vrijdag vertel ik over een zwart/wit foto uit Goed zoet! Vandaag de tweede foto: het meisje dat met een schortje aan het aanrecht staat op pagina 41, bij het recept voor botercrème.












Wie is dat meisje, met haar schattige schortje in de jaren vijftig keuken?
Dat meisje is mijn schoonmoeder Mieke!

Waar is deze foto gemaakt?

'In keuken van mijn ouderlijk huis aan het Holsteinbastion in Maastricht. Mijn ouders zijn daar gaan wonen toen mijn moeder zwanger was van mij. Ik heb er gewoond tot ik 21 jaar was. Ik weet niet meer precies wanneer deze foto werd gemaakt, ik denk dat ik een jaar of zes was. Dus het was begin jaren zestig. Zo te zien hielp ik mijn moeder met koken.'

Hielp je jouw moeder vaak in de keuken?

'Ik vond het geweldig om mijn moeder te helpen, in de keuken, maar ook bijvoorbeeld met poetsen.'

En bakten jullie wel eens koekjes en taarten?

'We maakten met oud en nieuw altijd wafels met zo'n groot ouderwets wafelijzer. En mijn moeder kon heerlijke pannenkoeken maken. In de zomer gingen we vaak bosbessen plukken in de bossen in Lanaken en kwamen dan thuis met kilo's bosbessen. Mijn moeder bakte dan dikke pannenkoeken en die aten we met de bosbessen.'

Welk recept uit Goed zoet! wil je snel eens proberen?

'De haverkoeken ga ik zeker eens maken. Die hebt jij eens voor ons gemaakt en die vond ik zo lekker. Handig om ze mee te nemen naar mijn werk als tussendoortje. En ik wil heel graag iets gaan maken waar groente in zit. Die chocolademousse van pompoen, en die citroen-kokostaart met bloemkool. Daar ben ik heel benieuwd naar!'

0 reacties:

Een reactie posten

Laat je reactie hier achter...