13 nov 2012

Goddelijke glutenvrije chocoladetaart


In mijn expeditie naar lekkere en gezonde taarten heb ik een ontdekking gedaan: de traditionele taart van suiker, boter, ei en bloem is geen gouden standaard. Het is slechts een van de honderden mogelijkheden. Je kunt ook heerlijke taarten bakken zonder suiker, boter of ei. Hallelujah!

Vandaag een recept voor een chocoladetaart zonder bloem.

Een glutenvrije taart, maar dat glutenvrije is slechts bijzaak, want het is werkelijk de allerlekkerste chocoladetaart die ik ooit heb gegeten. De taart smelt op je tong en de hazelnoot-chocolade-pinda combinatie is onovertroffen. Eet hem in kleine puntjes, want het is een machtige taart.

En een tip voor wie graag op kleine schaal experimenteert: bij de hema kun je schattige springvormpjes
kopen met een doorsnede van 16 cm. Voor zo’n mini taartje gebruik je een derde van onderstaande ingrediënten en dan heb je vier flinke stukken taart.

Goddelijke glutenvrije chocoladetaart

Voor een taart voor 12 personen

200 gram hazelnoten
100 gram zonnebloempitten
150 gram pure chocola (minstens 70% cacao)
3 eetlepels vanille extract
3 eetlepels cacaopoeder
90 gram kokosvet, gesmolten
200 gram biologische roomboter, zacht of gesmolten
3 eieren, gesplitst
18 eetlepels rijststroop

Topping

50 gram pindakaas
4 eetlepels cacao
100 gram roomkaas
9 eetlepels rijststroop

  1. Verwarm de oven voor op 175 graden.
  2. Maal in de keukenmachine de hazelnoten en zonnebloempitten tot grof poeder (dit duurde bij mij ruim vijf minuten).
  3. Hak de chocolade en doe het bij de noten in de keukenmachine.
  4. Voeg rijststroop, cacaopoeder, vanille extract, gesmolten boter en kokosvet toe.
  5. Doe de eierdooiers erbij en mix tot een samenhangend geheel.
  6. Klop de eiwitter in een vetvrije kom luchtig en schuimig (hoeft dus niet stijf).
  7. Voeg het eiwit beetje bij beetje toe aan het mengsel in de keukenmachine.
  8. Doe het mengsel in een ingevette springvorm van 24 cm.
  9. Bak de taart ongeveer 30 min in de oven.
  10. Laat de taart afkoelen, roer de ingredienten voor de topping door elkaar en bestrijk er de taart mee.
  11. Zet de taart in de koelkast om verder op te stijven. Met name het kokosvet zorgt voor stevigheid, dus de taart moet echt koud zijn (onder de 25 graden) om het goed als taartje te kunnen eten. Ik had zoveel geduld niet en heb gisteravond mijn eerste stuk warm gegeten als chocolademousse. Maar vanmorgen at ik een stuk uit de koelkast en dat was GODDELIJK! Of in de woorden van een vriendin: ‘Beter dan seks en schoenen kopen’.

11 opmerkingen:

  1. Dat ziet er superlekker uit. ik ga het proberen! Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. heb je ook een alternatief voor de pindakaas? Die mag ik helaas niet.... en hij klinkt wel errug lekker!!!

      Verwijderen
    2. Hoi Hani, in plaats van pindakaas kun je een notenpasta gebruiken (te koop bij de biologische winkel, bijvoorbeeld amandelpasta of hazelnootpasta). En ik denk dat je ook tahin kunt gebruiken (iets goedkoper dan de notenpasta's, en bevat veel calcium). Laat je het even weten als je het hebt geprobeerd? Dan kan ik het erbij zetten als optie! Succes!

      Verwijderen
  2. Hai Nanne, Ik weet nu dat die taart er niet alleen heel mooi uitziet, maar ook nog heel lekker is! Heerlijk die zonnebloempitten, pure chocolade en pindakaas!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Ester, fijn dat je ervan hebt genoten! Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een toprecept! Makkelijk te maken en heeeeerlijk! Daarnaast is hij ook makkelijk 'om te bouwen' tot brownierecept (zonder de topping). Ik heb 2/3 van de ingredienten genomen, wat extra grof gehakte walnoten toegevoegd en in een grote, vierkante bakplaat gebakken: heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. kan je de rijststroop door iets anders vervangen??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Tine, de rijststroop is lastig te vervangen. Je kunt eventueel honing gebruiken (dat heeft wel een veel zoetere smaak, dus ik zou dan 8 eetlepels in de taart doen en 3 eetlepels in de topping). Rijststroop is wel een betere suikervervanger dan honing (rijststroop bevat nauwelijks fructose, en heeft een lage glycemische index) dus ik zou altijd rijststroop aanraden. Je kunt het bij de meeste biologische supermarkten kopen van het merk Horizon. Succes!

      Verwijderen
  6. in pure chocolade zit toch ook suiker ?
    what about kokosbloesemsuiker ? heb het zelf nog niet geprobeerd, maar daar is de love choc mee gezoet ....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Inge,
    In pure chocolade zit inderdaad suiker, daarom is deze taart niet suikervrij. Gelukkig zit er maar weinig suiker in pure chocola (kies een zo hoog mogelijk cacao percentage), maar als je helemaal suikervrij wilt kun je chocola kopen van Vivani. Die hebben een reep suikervrije chocolade met 92% cacao.
    Ik gebruik ik sommige recepten inderdaad kokosbloesemsuiker. In mijn kookboek Zoet zonder suiker zet ik alle suikervervangers naast elkaar en leg ik uit welke suikervervangers ik het liefste gebruik en waarom.
    Groetjes, Nanne

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Nanne, gebruik je voor de topping roomkaas zonder smaakje? Bij de ah vond ik de meest naturelle met knoflook... Lijkt me niet echt lekker... Heb je daar een alternatief voor? Of advies waar je een naturel roomkaas kan vinden?

    BeantwoordenVerwijderen

Laat je reactie hier achter...