30 okt 2012

Retro appelflappen



Op 13 oktober vertrok voor een week naar Frankrijk. Met mijn laptop onder de ene arm en een notitieblok onder de andere liep ik 's ochtends door de douane. Op naar de schrijfweek van Geert Kimpen en Christine Pannebakker. Een paar uur later zat ik met 28 enthousiastelingen onder de wijnranken van Terra Nova te praten over onze boeken. Het werd een heerlijke week in de Franse herfstzon met vele aha-erlebnissen. Als ik terugdenk loopt het water me in de mond. Want wat heb ik die week gesmuld! Van de bijzondere mensen, de gesprekken, de workshops, de schrijfcoaching en van de croissants bij het ontbijt. Dat waren heerlijk knapperige roomboter croissants zoals je ze alleen in Frankrijk vindt.

Proeven is associëren en thuis wil ik graag alles proeven wat mij aan de schrijfweek herinnert. Maar de croissants van de AH smaken me niet. Ik neem mijn toevlucht tot de ouderwetse appelflappen die mijn ouders vroeger maakten. De knapperige buitenkant heeft dezelfde bite als de Franse croissants. Daarin proef ik de frisse ochtenden van de schrijfweek, als ik me voorbereidde op de workshops en coachingsgesprekken. De zoete appel-kaneel vulling verwarmt me. Troost me. Bemoedigt me. Spoort me aan. Om een boek te schrijven over de vijf smaken van het moederschap. Een roman met recepten.

Retro appelflappen (vier stuks)

Ingrediënten

4 plakjes Roomboter bladerdeeg
1 grote appel in kleine blokjes
handje rozijnen
kaneel
vier eetlepels rijststroop (of zoetstof naar keuze)

Bereiding

1. Laat de plakjes bladerdeeg naast elkaar ontdooien op het aanrecht.

2. Leg op elk plakje een hoopje appelstukjes en rozijnen. Strooi er kaneel overheen en giet er wat rijststroop op.

3. Vouw de pakketjes dicht tot driehoeken.

4. Besmeer de bovenkant van de appelflappen met rijststroop.

5. Bak de appelflappen 15-20 minuten op 200 graden tot ze goudbruin zijn.

6. Laat ze afkoelen. Sluit je ogen, neem een hap en... schrijf erover!


1 opmerking:

  1. Lekker! die hadden wij vroeger ook. Die geur van versgebakken appelflappen.. heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen

Laat je reactie hier achter...